پاسخ خود آزمایی های ادبیات فارسی سال دوم - نیم سال اول
ادبيات فارسي دوم نيم سال اول
خودآزمایی درس اول:
1:ما را آن ده که آن به . 2:اعمال و کارهای انسان. 3:به ضربت خوردن حضرت علی(ع)و اسارت ضارب و تاکید مولا بر مدارا کردن با وی.
4:نه خدا توانمش خواند، نه بشر توانمش گفت/متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را. 5:اگر شعر را از حافظ بدانیم منظور ازپیام آشنا"الهام الهی و الطاف رحمانی"و مقصود از آشنا"خود حافظ"است و چنانچه شعر را گفته ی شهریار بدانیم پیام آشنا"پیامی از حضرت علی(ع)" و منظور از آشنا"شهریار است. 6:آزاده و سرمستم،خود کرده به هامونم/ رانده است جنون عشق،از شهر به افسونم بیت اشاره به داستان لیلی و مجنون دارد.
خود آزمایی درس دوم:
1:شكست دادن،نابود کردن 2:الف.که بنشین پیش گرانمایه جفت ب.مرا مادرم نام مرگ تو کرد 3:عناصر ملی،پهلوانی،داستانی
4:تو نظم و ترتیب و آرایش سپاه را حفظ کن. 5:به شهر تو شیر و نهنگ و پلنگ/ سوار اندر آیند هر سه به جنگ؟
که جوابش این است که شیر و نهنگ و پلنگ سواره به جنگ نمی آیند. 6:به رستم بر آنگه ببارید تیر تهمتن به او گفت بر خیره خیز
همی رنجهداری تن خویش را / دو بازوی و جان بدانیش را
ج7:بر او راست خم کرد و چپ کرد راست / خروش از خم چرخ چاچی بخواست
بیامد که جوید زایران نبرد / سر هم نبرد اندر آرد به گرد
ج8:به گرز گران دست برد اشکبوس / زمین آهنین شد سپهر آبنوس
چو بوسید پیکان سر انگشت اوی / گذر کرد بر مهره ی پشت اوی
خود آزمایی درس سوم:
1:خشمگین شدن 2:آهنین کوه (استعاره از عمرو) شیراله (استعاره از علی) 3:زیرا شاعر تحت تاثیر حماسه های ملی،این حماسه ی دینی را با دخل و تصرف در اصل موضوع سروده است. 4:بخشی از خاوران نامه ی ابن حسام خوسفی یا شهنشامه ی صبا خوانده شود.
5:ابیات سیزده(اله،اژدها)و بیست(نبی،علی) 6:زبان مثنوی معنوی ساده و سنجیده است حال آنکه زبان حمله ی حیدری رسا وسنجیده نیست،شعر مولوی منطقی است در حالی که حمله ی حیدری از این نظر موفق نیست،شعر مولوی بیشتر جنبه ی عرفانی (غنایی)دارد اما شعر باذل جنبه ی پهلوانی و حماسی و موضوع هر دو اثر تقریبا یک چیز است.
خودآزمایی درس چهارم:
1:زیرا او می خواهد جایزه ی نفر سوم را-که یک کفش است-ببرد تا آن را به خواهرش بدهد.
2:در آن قسمت که خوانواده ها در کنار فرزندانشان هستند و با شیرینی و آب میوه از بچه هایشان پذیرایی میکنند در حالی که علی با آن کتانی کهنه مبهوت فضا شده است. 3:به خاطر ایثار،صداقت و معنویت کودکانه ی خواهر و برادر 4:به منظور فهم و درک بیشترفیلنامه،خودتان به این سؤال و سؤال پنج جواب بدهید.
خودآزمایی درس پنجم:
1:از ماست که بر ماست. 2:مرحله ی دوم تعارف میزبان،وقتی که صاحب خانه اصرار می کند مهمان ها از کباب غاز بخورند.
3:الف.استفاده از ضرب المثل های عامیانه و کنایات ب.جزیی نگاری در توصیف ج.استفاده از چاشنی طنز
4:جلو کسی در آمدن:خوب پذیرایی کردن،سماق مکیدن:انتظار بیهوده کشیدن
شکم را صابون زدن:در انتظارخوردن چیزی بودن،چند مرده حلاج بودن:توانایی انجام کاری را داشتن
5(توصيف سيلي زدن) پنج انگشت دعا گو به معیت مچ وکف ومایتعلق به،برصورت گل انداخته ی آقای استادی نقش بست.
6:واترقیده اند،تک و پوز،کیفور شدن،آسمان جل و پخمه. 7:پیام هر دو این است که مسبب همه ی گرفتاری ها خودمان هستیم.
خودآزمایی درس ششم:
ج1:پنج فرزند داشتن محمدولی و عجز و التماس او. 2:اوضاع کشور بسیار نامناسب توصیف شده است و نشانگر این است که اربابان به مردم ظلم می کردند و دولت خودکامه ی پهلوی به بیدادگری و استبداد برخواسته بود.
3:مامور دوم زمینه ی فرار گیله مرد را آماده کرده بود از ترس این که گیله مرد پس از دستگیری دوباره،اعتراف به خرید اسلحه از او بکند،او را کشت.البته توجه داشته باشیم که گیله ی مرد موقع فرار محمدولی را پوشیده و این سؤال پیش می آید که چه بسا مامورد دوم-بلوچ-او را نمی شناخته و به قصد محمد ولی شلیک کرده است که اگر این گونه باشد هدف او این است که چون قصد فرار داشته است می خواسته تنها شاهد ماجرا(محمدولی)را هم از بین ببرد. 4:ایجاد حس هیجان و ترحم در خواننده از گم شدن زنی در جنگل(اشاره به گم شدن و از بین رفتن صغری دارد). 5:محمدولی:نماد انسان های ظالم و وابسته به حکومت و مجری بی اختیار حاکمان
گیله مرد:نماد انسان های ظلم ستیز و مبارزه و آزاده مامور دوم: نماد انسان های ستم دیده ولی اغفال شده و ناآگاه و خائن.
خودآزمایی درس هفتم:
1:نامنظم درو کنید تا خوشه های بیشتری باقی بماند و خوشه چین ها بتوانند بیشتر استفاده ببرند.
2:نویسنده مظلومیتی را که در داستان یوسف وجود دارد با داستان سیاوش مقایسه کرده است و می گوید که هر دو در برابر بیگانه ایستادند و بی گناه کشته شدند. 3:آفتاب تیغ کشید:)کنایه)طلوع کرد خم به ابرو آوردن:(كنايه)اظهار ملال کردن
پلک هایشان داغ شده:(کنایه)نزدیک است گریه کند. 4:ماری که از دیشب بر روی قلبش چنبره زده بود. 5:تحقیق کنید و بنویسید.
6:ثوابت باشد ای دارای خرمن / اگر رحمتی کنی بر خوشه چینی - شلخت درو کنید تا چیزی گیر خوشه چین ها بیاید.
خودآزماییدرس هشتم:
1:مثلا در مزرعه سبد کارگران ضعیف و رنجور را پر می کرد و خود را به خطر می انداخت.
2:خشونت و سنگدلی نسبت به او،تا بدین وسیله او را مجبور به کار کشیدن از کارگران و تنبیه کردن آنها کند.
3:آنجا که می گوید من همه ی نیرو های بازوانم را در اختیار شما می گذارم اما روانم را به موجود فناپذیری
نمی سپارم و آن را برای خداوند محافظت می کنم 4:در آنجا که می گوید وقتی که جسم من را کشتید دیگر کاری از دستتان برنمی آید و پس از آن ابدیت در کار است 5:به عهده ی دانش آموز 6:رنج و سختی و درد
خودآزمایی درس نهم:
1:سر گردانی در بیابان،خانه خرابی و ویرانی. 2:الف.نرون مرد ولی رم نموده است/باچشمهایش می جنگد. ب:دانه های خشکیدهی خوشهای/دره ها را از خوشه ها لبریز خواهد کرد. 3:سرود های صلح و شادی:وحی الهی - چوپانان:پیامبران
4:صلح،فلسطین 5:جمله ی اول:ظالم می میرد اما فلسطین پایدار است. جمله ی دوم: با آگاهی و بصیرت و شناخت کامل می جنگد.
خودآزمایی درس دهم:
1:دسته ی سطل را تکان می داد،چند بار از یک تا ده را می شمارد. 2:الف.چند دسته از بوته های خار،در نقاط بی درخت سوت می کشید.
ب.درخت های خاردار مانند بازوهای طویلی که مسلح به چنگال و مهیای گرفتن شکار باشند،به هم می پیچیدند
3:از ستاره ی درخشان و نورانی مشتری که آن را نمی شناخت و آن را همچون یک زخم نورافشان می دید، می ترسید.
4:زنی نفرت انگیز با دهانی هم چون دهان کفتار و چشمانی برافروخته از غضب.
خودآزمایی درس یازدهم:
1:الف.(تشبیه،اضافه ی تشبیهی)مادام سوفیا چنگال حریص خود را در خرمن زلف دلا فرو برد.خرمن زلف،زلف مانند خرمن است.
ب:(استعاره)دلا کلاهش را برداشت و از زیر آن،آبشار طلایی رنگ سرازیر شد.آبشار طلایی استعاره از گیسوان دلا .
2:زیرا به قیمت ارزان خریده بود و در مقابل آن پول کمی پرداخته بود. 3:زیرا بدین وسیله متوجه شدند که چقدر نسبت به هم محبت دارند.
4:وجود یک حادثه بایک شخصیت اصلی،محدودیت مکان،دقت در پرداخت شخصیت ها. 5:ایثار،عشق
6:هر مخلوقی نشانی از خداست و هیچ مخلوقی او را هویدا نمی سازد. 7:سرانجام این طور می گوییم که او در همه جا هست،هر جا و نایافتنی است.
8:هر دو معتقدند که باید با دیدی نو به امور و پدیده ها نگریست.آندره ژید نگاه را مهم نی داند و سهراب نیز همین اعتقاد دارد و علاوه بر آن می گوید باید نوع نگاهمان را عوض کنیم.
خودآزمایی درس دوازدهم:
1:عشق،مستی
2:درویش نوازی:ای صاحب کرامت شکرانه ی سلامت روزی تفقدی کن درویش بینوا را
حسن خلق:آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مرورّت با دشمنان مدارا
اغتمام فرصت:ده روز مهر گردون افسانه است و افسون نیکی به جای یاران،فرصت شمار یار را
3: حافظ در بیت-آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا-معتقد است که آسایش و راحتی دو جهان در این است که با دشمنان و مخالفان به نرمی برخورد کرد و این ،مضمون همان آیه است که خدا به موسی(ع)می فرماید:با فرعون ستمگر و طاغی با بیانی نرم صحبت کن؛البته هدف از این ملایمت،اصلاح یا تاثیر گذاشتن بر مخالف است؛ولی در غیر این صورت جایز نیست.
4:«اینه ی اسکندر نامه» آیینه ای بوده که اسکندر با همکاری ارسطو بر فراز مناره ی شهر اسکندریه(مصر)ساخته است؛کارش این بوده که از دور کشتی ها را می دیده است،این آیینه،از عجایب هفتگانه ی عالم بوده است.یکی از ویژگی این آیینه این بوده که از آینده خبر می داده است.«دارا»همان داریوش سوم است که در زمان او اسکندر به ایران حمله کرد و او را شکست داد و«دارا»به شمال شرقی ایران گریخت و به دست والی بلخ کشته شد.با مرگ او سلسله ی هخامنشی منقرض شد. 5:صحرای قیامت 6:الهی گلهای بهشت در پای عارفان خار است،جوینده ی تو را با بهشت چه کار است؟ حدیث روضه نگوییم گل بهشت نبوییم جمال حور نجوییم دوان به سوی تو باشم